Unilever past duurzaamheidsclaims aan na actie ACM
Unilever stopt met het gebruik van onduidelijke duurzaamheidsclaims op de verpakkingen van hun producten. De Consumentenbond beschuldigde het bedrijf deze zomer in een publicatie in de Consumentengids van het gebruiken van in hun ogen misleidende duurzaamheidsclaims. De Consumentenbond vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om hiertegen op te treden. Unilever gebruikt claims zoals “duurzaam geteelde pinda’s”, “duurzaam verbouwde groente” of “duurzame verpakking”. In gesprek met de ACM heeft Unilever aangegeven te stoppen met deze claims.
Concreet betekent dit dat Unilever vanaf 1 januari 2026 de meeste verpakkingen heeft aangepast. Producten met de oude verpakkingen kunnen na 1 januari 2026 nog wel in de winkel liggen omdat supermarkten hun voorraden opmaken. Sommige verpakkingen heeft Unilever al aangepast. De meeste verpakkingen liggen in het eerste kwartaal van 2026 aangepast in de winkel. De ACM blijft met Unilever in gesprek over de manier waarop Unilever kan communiceren over hun duurzaamheidsprogramma’s.
De ACM focust haar onderzoek naar duurzaamheidsclaims dit jaar op de levensmiddelensector. Later dit jaar zal de ACM meer resultaten hiervan melden.
Concreet betekent dit dat Unilever vanaf 1 januari 2026 de meeste verpakkingen heeft aangepast. Producten met de oude verpakkingen kunnen na 1 januari 2026 nog wel in de winkel liggen omdat supermarkten hun voorraden opmaken. Sommige verpakkingen heeft Unilever al aangepast. De meeste verpakkingen liggen in het eerste kwartaal van 2026 aangepast in de winkel. De ACM blijft met Unilever in gesprek over de manier waarop Unilever kan communiceren over hun duurzaamheidsprogramma’s.
De ACM focust haar onderzoek naar duurzaamheidsclaims dit jaar op de levensmiddelensector. Later dit jaar zal de ACM meer resultaten hiervan melden.

 
 
 
 
Geen opmerkingen: