Greenpeace lanceert Europees burgerinitiatief voor verbod op fossiele reclame met blokkade bij olieraffinaderij Pernis
De toegang van de Tweede Petroleumhaven wordt geblokkeerd door het 33 meter lange Greenpeaceschip Beluga. In het water is een barrière gebouwd van drijvende kubussen met daarop advertenties van de fossiele industrie. Tientallen actievoerders in kano’s en rubberboten hebben spandoeken bij zich met daarop de tekst "Verbied fossiele reclame". Aan de actie doen vrijwilligers uit Frankrijk, België, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Kroatië, Polen, Slovenië, Slowakije, Spanje, Hongarije en Nederland mee. Op een nabijgelegen olietank van Shell zijn door klimmers misleidende advertenties geplakt.
Meer dan de helft van de advertenties van zes grote fossiele energiebedrijven zijn volgens Greenpeace misleidend en vallen in de categorie greenwashing. Dat blijkt uit onderzoek van DeSmog, ‘Words vs. Action: The Truth behind Fossil Fuel Advertising’. Dit onderzoek in opdracht van Greenpeace Nederland toont aan dat advertenties de hoofdactiviteiten van bedrijven niet goed weergeven of dat ze schijnoplossingen promoten.
Shell voert de meest misleidende campagnes, met 81% aan greenwashing-advertenties. De onderzoekers hebben in totaal meer dan 3000 online advertenties van energiebedrijven Shell, Total Energies, Preem, Eni, Repsol en Fortum beoordeeld.
Geen opmerkingen: