Verbeterplan voor een schoner Amsterdam
Amsterdam is eigenlijk viezer dan de gemeente zou willen. In februari van dit jaar is daarom binnen de gemeente een onderzoek van start gegaan. De eerste resultaten uit dit onderzoek zijn aanleiding om het organisatieonderdeel Afval en Grondstoffen onder verscherpt toezicht te stellen.
Tot eind 2019 organiseerden de zeven stadsdelen de inzameling van afval. Omdat bleek dat dit in de praktijk niet handig was, en relatief duur, besloot men dit op stadsniveau te organiseren. De reorganisatie die hiervoor nodig was, startte eind 2019 en viel midden in de periode dat er problemen waren bij het Afval Energie Bedrijf (AEB). De coronacrisis die daarop volgde, maakte het extra lastig om de basis van de nieuwe organisatie op orde te krijgen. Vanwege de enorme toename van huishoudelijk afval door het thuiswerken stond de nieuwe organisatie meteen onder druk.
Uit het onderzoek blijkt dat een aantal zaken beter kunnen en moeten. Zo komt het voor dat er niet voldoende medewerkers ingeroosterd zijn, juist als er veel vuil wordt aangeboden. Of dat vuilniswagens te vaak halfvolle containers legen, terwijl andere containers overvol raken. Daarnaast zijn er nog andere zaken die om verbetering vragen. Zo is er bijvoorbeeld een hoog ziekteverzuim onder de medewerkers en constateren we relatief veel schade aan voertuigen en containers.
Inmiddels ligt er een verbeterplan op tafel om de afvalinzameling op orde te krijgen en kosten te besparen. Dit plan wordt onder toezicht uitgevoerd. De eerste acties die tot verbetering moeten leiden zijn al in volle gang. Zo zijn er al 20 vuilniswagens verkocht die nauwelijks werden gebruikt, wordt het ziekteverzuim aangepakt en zijn er nieuwe roosters in de maak.
Tot eind 2019 organiseerden de zeven stadsdelen de inzameling van afval. Omdat bleek dat dit in de praktijk niet handig was, en relatief duur, besloot men dit op stadsniveau te organiseren. De reorganisatie die hiervoor nodig was, startte eind 2019 en viel midden in de periode dat er problemen waren bij het Afval Energie Bedrijf (AEB). De coronacrisis die daarop volgde, maakte het extra lastig om de basis van de nieuwe organisatie op orde te krijgen. Vanwege de enorme toename van huishoudelijk afval door het thuiswerken stond de nieuwe organisatie meteen onder druk.
Uit het onderzoek blijkt dat een aantal zaken beter kunnen en moeten. Zo komt het voor dat er niet voldoende medewerkers ingeroosterd zijn, juist als er veel vuil wordt aangeboden. Of dat vuilniswagens te vaak halfvolle containers legen, terwijl andere containers overvol raken. Daarnaast zijn er nog andere zaken die om verbetering vragen. Zo is er bijvoorbeeld een hoog ziekteverzuim onder de medewerkers en constateren we relatief veel schade aan voertuigen en containers.
Inmiddels ligt er een verbeterplan op tafel om de afvalinzameling op orde te krijgen en kosten te besparen. Dit plan wordt onder toezicht uitgevoerd. De eerste acties die tot verbetering moeten leiden zijn al in volle gang. Zo zijn er al 20 vuilniswagens verkocht die nauwelijks werden gebruikt, wordt het ziekteverzuim aangepakt en zijn er nieuwe roosters in de maak.
Geen opmerkingen: