Universiteit Twente slaat handen ineen met Nederlands consortium om emissies in maritieme sector te verminderen
De vakgroepen Catalytic Processes and Materials (CPM) en Sustainable Process Technology (SPT) van de faculteit Science & Technology (TNW) van de Universiteit Twente hebben een financiële bijdrage van ongeveer twee miljoen euro ontvangen voor de ontwikkeling van on-board technologieën voor de katalytische verwijdering van methaan- en stikstofoxide-emissies in combinatie met de diepe afvang en opslag van CO2 in schepen die op vloeibaar aardgas (LNG) varen. Dit vierjarige project zal de innovaties die de Universiteit Twente de afgelopen jaren heeft ontwikkeld op het gebied van emissiebeheersing en C-sequestratietechnologie, dichter bij de eindgebruikers in de scheepvaartsector brengen.
De Universiteit Twente is een van de wetenschappelijke partners in LNG-ZERO, dat deel uitmaakt van het Nederlandse Masterplan Maritiem, een groot programma gericht op een emissievrije maritieme sector. Het ambitieuze onderzoeksproject heeft onlangs 4,4 miljoen euro toegekend gekregen van de Nederlandse overheid.
Nederland is van oudsher een belangrijke speler in de internationale maritieme handel. Deze sector genereert alleen al zo'n 7,7 miljard euro per jaar; 3,1 procent van het bruto binnenlands product (BBP).
Vloeibaar aardgas (LNG), dat hoofdzakelijk bestaat uit methaan, wordt beschouwd als een overgangsbrandstof in de scheepvaartindustrie. Schepen die op LNG varen hebben aanzienlijke voordelen ten opzichte van conventionele schepen die op zware brandstoffen varen, dankzij de verminderde uitstoot van deeltjes na de verbranding en de mogelijkheid om niet-hernieuwbaar LNG te vervangen door biogas. In deze schepen zal het nodig zijn koolstofafvangtechnologieën toe te passen om de CO2-uitstoot te verminderen. Tegelijk is ook de verwijdering van niet-omgezet methaan (CH4-slip) en milieuonvriendelijke NOx-emissies essentieel om bij te dragen tot de energietransitie. Technologieën om deze problemen in bestaande schepen aan te pakken, zijn essentieel op weg naar een duurzame zeevaart.
De Universiteit Twente is een van de wetenschappelijke partners in LNG-ZERO, dat deel uitmaakt van het Nederlandse Masterplan Maritiem, een groot programma gericht op een emissievrije maritieme sector. Het ambitieuze onderzoeksproject heeft onlangs 4,4 miljoen euro toegekend gekregen van de Nederlandse overheid.
Nederland is van oudsher een belangrijke speler in de internationale maritieme handel. Deze sector genereert alleen al zo'n 7,7 miljard euro per jaar; 3,1 procent van het bruto binnenlands product (BBP).
Vloeibaar aardgas (LNG), dat hoofdzakelijk bestaat uit methaan, wordt beschouwd als een overgangsbrandstof in de scheepvaartindustrie. Schepen die op LNG varen hebben aanzienlijke voordelen ten opzichte van conventionele schepen die op zware brandstoffen varen, dankzij de verminderde uitstoot van deeltjes na de verbranding en de mogelijkheid om niet-hernieuwbaar LNG te vervangen door biogas. In deze schepen zal het nodig zijn koolstofafvangtechnologieën toe te passen om de CO2-uitstoot te verminderen. Tegelijk is ook de verwijdering van niet-omgezet methaan (CH4-slip) en milieuonvriendelijke NOx-emissies essentieel om bij te dragen tot de energietransitie. Technologieën om deze problemen in bestaande schepen aan te pakken, zijn essentieel op weg naar een duurzame zeevaart.
Geen opmerkingen: