Ads Top

Start-up Wilderful zet nieuwe standaard met duurzame bloemen

De bloemensector moet gezonder en duurzamer. Hoewel de aandacht voor de milieu-impact van de sierteelt groeit, is een duurzame impuls op deze markt noodzakelijk om op een verantwoorde manier van bloemen te kunnen genieten. Start-up Wilderful gelooft dat er voor de kassen, bestrijdingsmiddelen en het transport waarvan in deze sector veelvuldig gebruik wordt gemaakt, een natuurvriendelijk en gezonder alternatief is.

Daarom lanceert het merk deze zomer een nieuwe bloemenbesteldienst die als schakel fungeert tussen biologische kwekers, bloemisten en consumenten. Door deze partijen te verbinden, maakt Wilderful natuurvriendelijke en seizoensgebonden bloemen toegankelijker en laten ze zien dat deze bloemen de normale keuze zouden moeten zijn. Deze missie wordt gesteund door Rabo Foundation, Stichting LifeTree Fund en Stichting DOEN, het fonds van de Postcode Loterij.

Wilderful opereert als een "Steward Owned" bedrijf waarbij de aandeelhouders dienend zijn aan het bedrijf en de missie. Ook investeerders geloven in deze missie: Stichting DOEN, Rabo Foundation en Stichting LifeTree Fund ondersteunen Wilderful binnen een meerjarige samenwerking. Deze partners, die educatie en sociale impact als prioriteit hebben en bijdragen aan een regeneratieve economie, stellen een aanzienlijk geldbedrag beschikbaar voor de beginfase van de onderneming en bieden tevens netwerken en coaching ter ondersteuning in de opstartfase van het bedrijf. Ook haalde Wilderful met een crowdfunding 80.000 euro op bij bijna 150 particuliere investeerders. Daarmee ondersteunen de investeerders en crowdfunders niet alleen Wilderful, maar ook de kwekers en bloemisten die werken aan duurzame alternatieven voor sierteeltproducten.

Wilderful is opgericht door Silke Tijkotte (eerder werkzaam bij Royal FloraHolland en oprichter Let It Grow), Jennifer Laarman (eerder werkzaam als bloemstylist en strategisch marketeer in de bloem- en groenbranche) en Denise Collignon (werkzaam als kunstenaar en bloemstylist met focus op biologische bloemen). Ze ontwikkelden een bestelplatform dat biologische kwekers, lokale bloemisten en consumenten samenbrengt. Met Wilderful willen ze de toegankelijkheid van duurzame bloemen vergroten als natuurvriendelijk alternatief in de bloemenindustrie. Daarom zijn via Wilderful enkel seizoensbloemen te bestellen, die op dat moment bij een kweker in de buurt, in de volle grond, en zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen groeien. Daarbij bepaalt het seizoen de samenstelling van het boeket, die consumenten kunnen afhalen of laten bezorgen via de lokale Wilderful-bloemist.

Naast besteldienst fungeert Wilderful ook als netwerkorganisatie die de bewustwording over natuurvriendelijke bloemen vergroot. Zo biedt Wilderful inzicht in duurzame alternatieven die er al zijn en laat het consumenten zien dat ze kunnen blijven genieten van bloemen terwijl ze ook bijdragen aan (het herstel van) de natuur. Met Club Wilderful wil het bedrijf deze beweging versterken en nodigt het iedereen uit om bij te dragen aan een duurzame toekomst. Leden krijgen toegang tot exclusieve evenementen, inspirerende verhalen en waardevolle kennis over onder andere duurzame bloemen. Zo werkt iedereen samen aan het vergroten van de regeneratieve landbouw binnen de sierteelt.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.