Nederland maakt tempo met schone bussen
Het kabinet trekt 40 miljoen euro uit voor nieuwe schone bussen. Er rijden inmiddels meer dan 1000 schone bussen in ons land. De gezamenlijke ambitie is om in 2030 helemaal schoon te rijden.
Vanaf 1 januari 2022 kunnen de veertien provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer plannen indienen voor meer schone buskilometers. Bij aanschaf van een elektrische bus of bus op waterstof kunnen zij, afhankelijk van het soort bus en de grootte, tot vijftigduizend euro subsidie per bus krijgen.
Vanaf 1 januari 2022 kunnen de veertien provincies en stadsregio’s die verantwoordelijk zijn voor het busvervoer plannen indienen voor meer schone buskilometers. Bij aanschaf van een elektrische bus of bus op waterstof kunnen zij, afhankelijk van het soort bus en de grootte, tot vijftigduizend euro subsidie per bus krijgen.
Voorwaarde is dat er per bus minimaal 45.000 dieselkilometers ingeruild worden voor schone kilometers. Zo wordt de totale busvloot schoner. Plannen kunnen ook tijdens een lopende busconcessie ingediend worden. Dat is mooi, want nu worden vaak vooral bij het aangaan van een nieuwe concessie schone bussen in gebruik genomen.
De totale vloot aan OV-bussen in Nederland stoot momenteel ongeveer 0,3 megaton CO2 per jaar uit. Dat loopt snel terug met de komst van de schone bussen. Inmiddels is ongeveer een kwart van de 5.300 bussen in het stad- en streekvervoer uitstootvrij, Nederland loopt daarmee voorop in Europa.
Geen opmerkingen: