Den Haag zet in op schoon vervoer
Den Haag wil een schone en gezonde stad zijn waar je prettig kunt wonen, werken en ontspannen. Daarvoor is schone lucht een voorwaarde. Met de aanpak schoon vervoer neemt het college maatregelen om de lucht in Den Haag schoner en gezonder te maken.
Een belangrijke veroorzaker van luchtvervuiling in Den Haag is het verkeer. Door te zorgen voor minder uitstoot en schoner vervoer verbetert de kwaliteit van de lucht in de stad. Dat is belangrijk voor de gezondheid van Haagse inwoners en bezoekers. En met name voor kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen die al problemen hebben aan hun luchtwegen.
Als gevolg van luchtvervuiling leeft de gemiddelde Nederlander naar schatting 13 maanden korter. Luchtvervuiling zorgt ook voor het verergeren van hart- en vaatziekten en longaandoeningen. Den Haag wil daarom in 2030 voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor fijnstof. Het advies van de WHO is strenger dan Europese afspraken over deze stof. Aan de WHO-advieswaarden voor stikstofdioxide voldoet Den Haag al. Toch wil de gemeente de uitstoot nog verder verlagen.
Vanaf 1 december 2020 mogen de meest vervuilende brom- en snorfietsen niet meer rijden in de stad. Daar wordt de lucht schoner van en dat is goed voor de gezondheid van iedereen. Het gaat om 2-taktbromfietsen en 2-taktsnorfietsen van vóór 1 januari 2011. Door deze brom- en snorfietsen te weren uit de stad vermindert de totale uitstoot van fijnstof.
Een belangrijke veroorzaker van luchtvervuiling in Den Haag is het verkeer. Door te zorgen voor minder uitstoot en schoner vervoer verbetert de kwaliteit van de lucht in de stad. Dat is belangrijk voor de gezondheid van Haagse inwoners en bezoekers. En met name voor kwetsbare groepen zoals ouderen, kinderen en mensen die al problemen hebben aan hun luchtwegen.
Als gevolg van luchtvervuiling leeft de gemiddelde Nederlander naar schatting 13 maanden korter. Luchtvervuiling zorgt ook voor het verergeren van hart- en vaatziekten en longaandoeningen. Den Haag wil daarom in 2030 voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voor fijnstof. Het advies van de WHO is strenger dan Europese afspraken over deze stof. Aan de WHO-advieswaarden voor stikstofdioxide voldoet Den Haag al. Toch wil de gemeente de uitstoot nog verder verlagen.
Vanaf 1 december 2020 mogen de meest vervuilende brom- en snorfietsen niet meer rijden in de stad. Daar wordt de lucht schoner van en dat is goed voor de gezondheid van iedereen. Het gaat om 2-taktbromfietsen en 2-taktsnorfietsen van vóór 1 januari 2011. Door deze brom- en snorfietsen te weren uit de stad vermindert de totale uitstoot van fijnstof.
Geen opmerkingen: