Groot deel voertuigen gemeente Amsterdam al in 2025 uitstootvrij
Amsterdam wil in 2030 geen schadelijke uitstoot van verkeer meer hebben binnen de gemeentegrenzen. Alle weggebruikers moeten dan uitstootvrij rijden. Dus ook de gemeente zelf. Het college van B en W heeft nu besloten dat een groot deel van de voertuigen van de gemeente al in 2025 uitstootvrij moet zijn. Een flinke stap in de goede richting.
De gemeente heeft zo'n 1500 voertuigen in bezit, die samen zorgen voor ongeveer 4% van alle uitstoot van wegverkeer in Amsterdam. In 2030 moeten al deze voertuigen, net als alle andere voertuigen in de stad, uitstootvrij zijn.
Het is de bedoeling dat al in 2022 alle personenauto's en kleine bestelbussen van de gemeente 100 procent uitstootvrij zijn. In 2025 volgen de veegvuilwagens, spoelwagens en andere middelgrote voertuigen. Het verduurzamen van de grote voertuigen, zoals vuilniswagens en veegmachines, vraagt waarschijnlijk wat meer tijd. Deze wagens hebben specifieke functionaliteiten, waarvoor de techniek vaak nog in ontwikkeling is. Maar uiterlijk in 2030 moeten ook deze voertuigen uitstootvrij zijn.
Tijdens de overgang naar 100% uitstootvrij vervoer, zullen we waar mogelijk gebruik maken van biobrandstoffen. Daarmee besparen we al ruim 5 kiloton aan CO2. En we houden niet alleen de ontwikkelingen rond uitstootvrije voertuigen in de gaten. We blijven ook actief zoeken naar mogelijkheden om te versnellen. Als blijkt dat een waterstof- of elektrische toepassing zich sneller ontwikkelt, passen we onze plannen daarop aan.
De gemeente heeft zo'n 1500 voertuigen in bezit, die samen zorgen voor ongeveer 4% van alle uitstoot van wegverkeer in Amsterdam. In 2030 moeten al deze voertuigen, net als alle andere voertuigen in de stad, uitstootvrij zijn.
Het is de bedoeling dat al in 2022 alle personenauto's en kleine bestelbussen van de gemeente 100 procent uitstootvrij zijn. In 2025 volgen de veegvuilwagens, spoelwagens en andere middelgrote voertuigen. Het verduurzamen van de grote voertuigen, zoals vuilniswagens en veegmachines, vraagt waarschijnlijk wat meer tijd. Deze wagens hebben specifieke functionaliteiten, waarvoor de techniek vaak nog in ontwikkeling is. Maar uiterlijk in 2030 moeten ook deze voertuigen uitstootvrij zijn.
Tijdens de overgang naar 100% uitstootvrij vervoer, zullen we waar mogelijk gebruik maken van biobrandstoffen. Daarmee besparen we al ruim 5 kiloton aan CO2. En we houden niet alleen de ontwikkelingen rond uitstootvrije voertuigen in de gaten. We blijven ook actief zoeken naar mogelijkheden om te versnellen. Als blijkt dat een waterstof- of elektrische toepassing zich sneller ontwikkelt, passen we onze plannen daarop aan.
Geen opmerkingen: