Boetes voor vervoer gevaarlijke stoffen
Specialisten van de politie hebben de afgelopen maanden diverse processen-verbaal opgemaakt voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Het ging voornamelijk mis bij het vervoer van metalen Intermediate Bulcontainers (IBC’s) met dieselolie.
Sinds februari zijn al vijf processen-verbaal opgemaakt tegen vervoerders die onterecht gebruik maakten van de 1000-punten grens van het ADR. Het ADR is de Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg.
Volgens het Team Transport & Milieu Controle van de Dienst Infrastructuur leeft nog wel eens ten onrechte de misvatting dat men onder de vrijstellingsgrens van 1.1.3.6 ADR – de 1000 punten grens – altijd is vrijgesteld van het ADR. Zo werd tegen een transportonderneming uit Zuid-Holland vorige week donderdag 8 april verbaliseerd. Deze transporteur reed op de A15 ter hoogte van Hardinxveld-Giessendam toen hij door de ADR-specialisten werd gecontroleerd. In de IBC op zijn dieplader vervoerde hij dieselolie en stalen rek met lasgassen zonder het juiste vervoersdocument. De opdrachtgever van het transport vertelde de agenten dat er nog ongeveer 200 liter dieselolie in de IBC zou zitten. Na onderzoek bleek dit meer dan duizend liter te zijn. Hierdoor kon geen gebruik worden gemaakt van deze gedeeltelijke vrijstelling. Tegen de afzender en de vervoerder is proces-verbaal opgemaakt.
Sinds februari zijn al vijf processen-verbaal opgemaakt tegen vervoerders die onterecht gebruik maakten van de 1000-punten grens van het ADR. Het ADR is de Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg.
Volgens het Team Transport & Milieu Controle van de Dienst Infrastructuur leeft nog wel eens ten onrechte de misvatting dat men onder de vrijstellingsgrens van 1.1.3.6 ADR – de 1000 punten grens – altijd is vrijgesteld van het ADR. Zo werd tegen een transportonderneming uit Zuid-Holland vorige week donderdag 8 april verbaliseerd. Deze transporteur reed op de A15 ter hoogte van Hardinxveld-Giessendam toen hij door de ADR-specialisten werd gecontroleerd. In de IBC op zijn dieplader vervoerde hij dieselolie en stalen rek met lasgassen zonder het juiste vervoersdocument. De opdrachtgever van het transport vertelde de agenten dat er nog ongeveer 200 liter dieselolie in de IBC zou zitten. Na onderzoek bleek dit meer dan duizend liter te zijn. Hierdoor kon geen gebruik worden gemaakt van deze gedeeltelijke vrijstelling. Tegen de afzender en de vervoerder is proces-verbaal opgemaakt.
Geen opmerkingen: