ProRail wil emissievrije bouwplaatsen in 2030
ProRail werkt samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat aan een roadmap die moet leiden tot emissievrije bouwplaatsen in 2030. ProRail maakt een versie van die roadmap voor haar eigen markt van spooraannemers.
Om de flinke hoeveelheden CO2 en stikstof die spoorse bouwmachines uitstoten terug te dringen, werkt ProRail aan twee belangrijke programma’s: Klimaatneutrale en Circulaire Infraprojecten (KCI) en Schoon en Emissieloos bouwen (SEB). Daarmee kunnen we deze uitstoot fors reduceren en uiteindelijk klimaatneutraal worden.
Daarvoor moeten er wel enkele uitdagingen worden overwonnen. Zo hebben emissievrije machines laadvoorzieningen nodig. Elektrische bouwmachines werken met vaste of verwisselbare accupakketten, die kunnen worden opgeladen door middel van een tijdelijke stroomaansluiting op de bouwplaats of accucontainer.
Om de flinke hoeveelheden CO2 en stikstof die spoorse bouwmachines uitstoten terug te dringen, werkt ProRail aan twee belangrijke programma’s: Klimaatneutrale en Circulaire Infraprojecten (KCI) en Schoon en Emissieloos bouwen (SEB). Daarmee kunnen we deze uitstoot fors reduceren en uiteindelijk klimaatneutraal worden.
Daarvoor moeten er wel enkele uitdagingen worden overwonnen. Zo hebben emissievrije machines laadvoorzieningen nodig. Elektrische bouwmachines werken met vaste of verwisselbare accupakketten, die kunnen worden opgeladen door middel van een tijdelijke stroomaansluiting op de bouwplaats of accucontainer.
Geen opmerkingen: